Vijf favoriete moestuinboeken

on

Hoewel ik de basisvaardigheden en kennis van het moestuinieren inmiddels wel onder de knie heb, kent een moestuinjaar altijd wel wat verrassingen. Een paar goede moestuinboeken blijven dus onmisbaar om op te zoeken waarom net dit jaar de paksoi het niet doet, de mollen de moestuin bevolken (help!) of hoe je bijvoorbeeld een zo groot mogelijke aardappeloogst krijgt.

(tekst gaat verder onder de foto)

Moestuinboeken-2829

Daarom mijn top 5 van goede moestuinboeken uit mijn eigen kast:

  • Honger! van Mme Zsazsa.

Al bij de eerste kennismaking was ik fan van Mme Zsazsa. Van haar kennis, haar verhalen en haar humor. In 2014 ontmoette ik haar in haar geweldige moestuin in België, waar ik haar interviewde voor dit artikel. Ik ben nog steeds jaloers! Haar eerdere boek De moestuin van mme Zsazsa is hier inmiddels al helemaal vettig van het jarenlang bladeren in de keuken, maar ook dat boek pak ik er nog regelmatig bij. Honger is wat handzamer en bevat precies die soort gerechten die ik graag op tafel zet: salades, soepen, stoofschotels, pasta’s en risotto. Fijn is dat de recepten vegetarisch zijn en dat er altijd tips staan voor vegan-opties, lekkere groenten voor erbij en wat te doen met restjes. Hoewel de gerechten niet moeilijk zijn en ik vaak soortgelijke spontane recepten verzin met mijn oogst, vind ik het boek heel inspirerend. Bovendien is het niet erg om nog eens die prachtige moestuinfoto’s te zien en nog een keer jaloers te zijn…

  • Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt

Toen ik dit boek voor de eerste keer opensloeg, kreeg ik de kriebels, maar niet van die goeie. Waar waren de plaatjes? De foto’s van weelderige gewassen? Het beroemde handboek van Velt is als een wiskundeboek met tabellen. Inmiddels is het een van mijn meest geraadpleegde boeken! Je gaat er niet met een glaasje wijn mee in de zon zitten, al is het maar dat die 800-zoveel pagina’s dan zwaar op je blote benen rusten. Dit boek is de bijbel die je er op naslaat als je je afvraagt welke spinaziesoort het wel goed doet in de zomer, wanneer je paksoi het beste kunt zaaien en wat je kunt doen tegen mollen in de moestuin (pagina 328!). Een absolute must voor elke moestuinder!

  • Oosterse inspiratie voor de Westerse moestuin van Peter Bauwens

Nog zo’n held uit België is Peter Bauwens. Zijn boeken zijn niet alleen een lust voor het oog, ze zetten je ook eens op een ander been in de moestuin. Zijn zienswijze komt er in het kort op neer dat je een aantal succesvolle gewassen moet kiezen die het goed doen in ons klimaat. Daarbinnen ga je op zoek naar variëteiten in kleur en smaak. Vorig jaar teelde ik o.a. zijn prachtige rode bieslook, smaakvolle witte aardappelbonen en de oosterse edamameboontjes. Zijn boek met oosterse gewassen geeft je volop nieuwe inspiratie om eens wat anders in je moestuin en op tafel te zetten. Met duidelijke omschrijvingen, mooie foto’s en veelzijdige recepten kun je je bezoekers volop verrassen! Dit jaar gaat bij mij de luffa of sponskalebas van bladzijde 103 de grond in en een paar rijtjes streepjesbieten. Misschien bestel ik nog wel wat Japanse blaadjes om mijn salades deze zomer op te pimpen.

  • Zeven stappen naar een natuurlijke moestuin van Frank Anrijs

Toen ik dit boek in handen kreeg, las ik het in twee dagen uit. Wil je op een natuurlijke manier tuinieren, dan geeft dit boek je een schat vol prachtige informatie: van mulchen, bodembemesting en het indelen van je tuin tot het zaaien, planten, wieden en oogsten. Zo stopte ik vorig jaar met spitten, zette heel veel planten op verschillende plekken door elkaar en had niet alleen een veel relaxter tuinjaar, maar ook een goede en lekkere oogst. De ontwerpprincipes over organische lijnen durf ik nog niet helemaal toe te passen, maar mijn tuin is in ieder geval een stuk natuurlijker: vol met fijne beestjes, organisch materiaal en geluk!

  • 34 planten om mee te tuinieren van Bernard Bertrand e.a.

Als aanvulling op bovenstaande boeken is dit een goed naslagwerk om je grond te verbeteren met plantenextracten. Met een aftreksel van gangbare onkruiden en bloemen kun je je grond verbeteren, insecten weren, mollen wegjagen (hoera! pagina 158) en zelfs phytophtora bestrijden. Zelf probeerde ik het wegjagen van de witte vlieg uit: met een extract van klimopbladeren verdween het grootste gedeelte witte vlieg van mijn boerenkool. Ik ga dit jaar zeker het boek er weer eens bij pakken.

(Dit is geen gesponsord blog; wel ontving ik deze boeken voor mijn werk als redacteur voor het tijdschrift Stadstuinieren.)

 

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Kees de Boon schreef:

    Hoi Susan, zijn deze boeken nu jouw favorieten of zijn ze favoriet omdat je ze gekregen hebt? Een moestuingroet, Kees

    1. susanlambeck schreef:

      Beste Kees, het is zoals ik schrijf: het zijn op dit moment mijn favoriete boeken. Alleen ik vond het wel zo netjes om erbij te vermelden dat ik ze voor mijn werk als redacteur voor Stadstuinieren gekregen heb. Als ik dat er niet bij zou zetten, zou misschien juist meer de gedachte kunnen ontstaan dat het een gesponsorde blogpost is. Of heb ik dat laatste mis? Ik vraag mij namelijk nu een beetje af waar jouw vraag vandaan komt….
      Met hartelijke groet, Susan

      1. Kees de Boon schreef:

        Zoek er niet teveel achter, tis goedbedoeld hoor, maar ik werd getriggerd door de titel, dus dacht laat ik eens kijken welke boeken op jouw favorietenlijstje staan en toen las ik aan het einde dat je ze allemaal gekregen had, dus toen vroeg ik me af of het een toevallig lijstje was, of écht jouw persoonlijke favorieten, vandaar 😉

      2. susanlambeck schreef:

        Een terechte vraag hoor! Kom maar eens in mijn volle boekenkast kijken. Daar staan ook heel wat tuinboeken in waar ik maar weinig aan vind! 🙂

Plaats een reactie