Rupsen in de moestuin

on

Gisteren stond ik stilletjes te juichen in mijn moestuin. Op de kleine venkelplantjes naast de bloeiende amarant ontdekte ik drie rupsen. Normaal niet iets om blij van te worden. In de afgelopen tien jaar had ik net als ieder ander te maken met heel wat plaagdieren, die mee kwamen snoepen van mijn oogst. Van die kleine felgroene rupsjes of zelfs dikke zwarte harige jongens. Ik doe er meestal maar niets aan, want ik weet niks over rupsen. Misschien komen er wel mooie vlinders uit…

Van deze prachtig gekleurde rupsen wist ik al langer dat ze een zeldzaam verschijnsel zijn. De rups van de koninginnenpage. Ze zijn op dit moment een ware hit op Instagram in hun vrolijk gestreepte pakkies. Iedere natuurliefhebbende tuinder hoopt dat ze een tussenstop maken op een van de waardplanten. Zelf liet ik daarvoor al jaren mijn venkel doorschieten, maar ze huisvesten ook op andere schermbloemige planten, zoals de dille of een bloeiende wortel.

Tekst gaat door onder foto

In warme zomers komen deze vlinders in het hele land voor, dus dit jaar zou je er zomaar eentje in je tuin tegen kunnen komen. In koelere perioden zijn ze vooral in het zuiden te vinden. Hoewel de Koninginnenpage niet op de rode lijst voorkomt, is hij toch zeldzaam, zo lees ik op de website van de Vlinderstichting. Ik koester ze dus in mijn tuin en hoop dat ik binnenkort de vlinders mag verwelkomen! Ze vastleggen met mijn camera zou helemaal prachtig zijn, maar die kans is denk ik klein.

Plaats een reactie