Heel veel bieten


Bieten zijn hier favoriet, vooral een bietensalade met appel en augurk. Soms met wat walnoten, peterselie en een doordachte zelfgemaakte dressing er doorheen, soms gewoon met een klodder mayonaise! De kinderen likken hun vingers erbij af en ik heb ze zelfs ’s morgens vroeg, in het weekend, wel eens betrapt voor Cartoon Network met een kom bietensalade op schoot.

Bieten zaai ik dus elk jaar, een paar rijtjes. En tegen de herfst heb ik altijd spijt dat ik niet veel meer bieten heb gezaaid. Je kunt ze namelijk ook best goed koken en invriezen. Opgewarmd met een gebakken uitje zijn ze natuurlijk niet te vergelijken met die frisse bietensalade, maar het is heel goed te doen.

Dit jaar heb ik een heel zakje zaad leeggeschud in de tuin en voilà: we komen nu om in de bieten! Elke week bietensalade dus. Ik zaaide de gewone donkerpaarse bieten en voor het eerst ook de gestreept Chioggia biet: een lust voor het oog! De enige angst die er nog in mijn achterhoofd zit, is de woelmuis. Aan het eind van de zomer wil die nog wel eens een stuk uit mijn bieten eten. Dooreten dus, jongens! Desnoods bij het ontbijt…

Geef een reactie

