Tomatenoogst

on

Zoals ieder jaar zaaide ik dit voorjaar weer een aantal verschillende tomatenrassen. De tomatenoogst is een van de dingen in de moestuin waar ik het meest naar uit kijk. In het voorjaar staat mijn vensterbank vol met zaailingen, waarvan ik de mooiste in de kas uitplant. Ook deel ik er veel uit, want ik zaai altijd veel te veel. Waar ik alleen niet zo goed in ben, is het plaatsen van de namen op de potjes. Ik zet dus alles lukraak door elkaar in de kas en wacht af wat er komen gaat…

Meestal begint de eerste tomaat begin juli te rijpen. Helaas is dat altijd net als ik mijn biezen pak voor de zomervakantie. Dus als ik terugkom, stap ik in een tomatenjungle waar ik door de planten de tomaten nauwelijks meer zie. Dan is het plukken, dieven, inkorten en opbinden. Helaas sneuvelen er ook altijd een paar zware takken. Volgend jaar moet ik dat toch eens wat serieuzer aanpakken!

De oogst, daar doe ik het tenslotte voor. Ik heb nu prachtige, grote Orange King vleestomaten. Met 2-3 tomaten maak je al een pan heerlijke saus. Het zijn mooie, volle tomaten met een goede smaak. En ik vind het extra leuk dat ze nu eens niet rood zijn, maar oranje blijven.

© Susan Lambeck

Verder heb ik Matt’s Wild Cherry tomaatjes. Ze zijn piepklein en helderrood met een intense tomatensmaak. Precies zoals je ze in de winkel niet vindt, dus dan vind ik het al goed. Ik snoep ze meestal recht vanuit de kas mijn mond in.

Verder heb ik heel donkere Black Cherry tomaten. Ze zijn wat groter dan de Matt’s en rijpen best heel snel. Helaas is daarvan dus een zware tak geknakt en nu hoop ik dat ze alsnog rijpen.

Tot slot zaaide ik nog wat Pomodori en een paar Moneymakers. Ik vrees dat ik daarvan maar weinig planten heb gezet en dus een heleboel naamloze potjes heb weggegeven. Ik hoop dat ze elders voor een mooie oogst zorgen. De Moneymakers heb ik al vaker gezaaid en die hebben mij ook vaak een mooie oogst bezorgd. Zal ik dit jaar aan de Sint maar eens een dik pak plantenlabels vragen voor volgend jaar?

Geef een reactie

